Over Elise

Elise Jacobs (Nijmegen, 1988)

In juli 2011 ben ik afgestudeerd aan de Kunstacademie ArtEZ Arnhem. Al vanaf het eerste studiejaar heb ik mijn fascinatie ontwikkeld voor fotografie.

Imaginaire werkelijkheid

Mijn foto’s tonen een ‘wonderlijke magie en grimmige realiteit’. Ik zoek naar vervallen, verlaten plekken die in de alledaagse omgeving niet meteen opvallen in de rest van de omgeving, maar op de foto mysterieus worden. Geschiedenis speelt een grote rol in deze foto’s. Niet alleen de herinnering, het oude gebouw of de relatie met klassieke schilderkunst, maar ook de sfeer herinnert aan geschiedenis in een modern jasje. De aanwezigheid van een meisje op een bepaalde plek en een lichtinval zorgen voor een toverachtige sfeer. Het lijkt net alsof het meisje in een innerlijke droomwereld is beland. Het toevallige en onbewuste is erg belangrijk om de verhalende sfeer te krijgen in mijn foto’s, op sommige foto’s meer onbewust dan op een andere foto.

Meisjes rond de 10 jaar zijn vaak nog kwetsbaar, speels en onbevangen. Ze zijn nieuwsgierig en willen ontdekken. Deze nieuwsgierigheid en het ontdekken zorgen voor een spanning op de foto. Ze voelen zich belangrijk voor de foto. Het is telkens een meisje dat erg op mijn vroegere ik lijkt waardoor ik ze beter begrijp. Het is alsof ik in een spiegel kijk en de droomwereld binnen ben gelopen.

De foto lijkt een roman. Het lezen zet zich voort in de vorm van een herkenning van het beeld. De foto’s zijn surrealistisch en verhalend, waardoor de kijker zich voor even Alice in Wonderland voelt. De foto’s laten een imaginaire werkelijkheid zien die de fantasie van de kijker versterkt. Het lijkt alsof het werk in tijd en ruimte buiten het kader doorloopt, waardoor de kijker nog verder kan fantaseren.

De foto’s zijn half geënsceneerd, half toeval. Ik vraag het model op een plek te gaan staan, zitten of bewegen, en zoek naar die ene onbewuste blik en beweging van het model.  In de foto’s gebruik ik meestal tekens, voorwerpen of symbolen die de vrije gedachte toelaten, ze geven toegang tot de verbeelding. Naarmate er langer naar gekeken wordt, kan er weer een andere betekenis in ontdekt worden. Dit nodigt uit tot vele interpretaties en houdt het werk intrigerend. De foto ontstaat vanuit een innerlijke noodzaak.

Modellen:
Veerle van der Niet
Meie Frowijn
Hannah Faber
Hannah Segers